Hamilelikte Nasıl Beslendim...

Hamilelik serüvenimin bitip yepyeni yaşam serüvenimin başladığı tam 2 yıl oldu. Bazı deneyimler hiç unutulmaz hamilelik süreci de böyle bir şey işte. Ama hep bir yürek kalkıntısı,hep bir heyecan,hep hormonlar ah hormonlar... ağlarken güldürür güldürürken düşündürürler.

Gelelim konuya, o güzel haberi aldık. Almamızla beraber haydi bi ne yesek ,spor yapsak mı ,alışverişlere başlayalım mı? vesaire vesaire... Bizim  bugün ki konumuz beslenme. Öncelikle doktorunuzla beraber hareket etmeli her şeyi ona danışmalısınız. Benim paylaşacağım okuduklarım ve kendi yaşadığım kişisel deneyimlerden oluşmaktadır.

I. Trimester:  

İlk 3 ayı kapsayan hamileliğin en iç gıcıklayıcı dönemidir.İlk gebeliğiniz ise hiçbir şeyi bilmediğiniz ve her şey için endişe duyduğunuz yegane dönem. Bu dönem aslında yediklerinizin çok ta bebeğe bir faydası yok. Çünkü ilk 3 aylık dönem bebeğinizin sizin kanınızdan beslendiği yani vücudunuzda daha önce yediklerinizden besin aldığı dönem.Bebeğinizin kendine sizin vücudunuz da yer bulmaya çalıştığı vücudunuzu zorladığı ve sizin de vücudunuzun geri teptiği kabullenmediği bir geçiş bu.

Dolayısı ile ilk 3 aylık dönem bu yüzden önemli ve riskli olduğu söylenir. Bebek kendine yer edinip tutunmaya çalışırken sizin vücudunuz da içinde gelişmekte olan farklı bir canlıyı kabul etmemek için çabalar durur. Ortaya aşırı derece de mide bulantısı ve halsizlik,hoşnutsuzluk ve hastamıyım düşüncesi çıkar. Bunlar gözünüzü korkutmasın anne adayları. Çünkü bu söylediğim benim yaşadıklarım. Benim hiç bulantısız hamileliği bitiren bir sürü arkadaşım var. O yüzden bu herkes de hatta herkesin birinci ve ikinci gebeliğinde bile farklılık gösterir. 

Beslenme konusunda aman bebek benden şu an yediklerimden almıyormuş diye çubuk kraker e dayanmayın tabi ki.Yemek yemede sıkıntınız ve sizi engelleyen bulantınız yoksa dengeli ve sağlıklı beslenmeye devam. Ben  bu dönemde çok az yiyebildim ve hiç yemek yapamadım. Annem sağolsun akşamları biraz yiyordum oda çok küçük porsiyonlar da. İlk 3 ay 4 kilo aldım.


II.Trimester;

Yaşasın 2. trimester. Hamileliğin balayı dediğimiz muhteşem dönem.Hayatınızın sadece bu döneminde tanımadığınız bir hemcinsinizin yüzünüze gerçek mutlulukla baktığını gördüğünüz dönem.(şaka şaka) Evet güzel anne adayı o alışma dönemi bitti. Bulantılar halsizlik bitti. Şimdi gülümseyip keşfetme zamanı. Tadını çıkarın.

Gebeliğin 2. ve 3. trimester döneminde omega 3 çok önemli. Yenebiliyorsa hafta da 2 gün yüksek omega yağı içeren balıklar tercih edilmeli.Balık bebeğin beyin gelişimi için çok önemli. Balık tercihi ise sardalye ve somon en kaliteli proteini barındıran balıklar. Balık yeme şansınız yoksa her gün 2 tam ceviz muhakkak yenmeli.

Kırmızı et ve baklagiller protein bakımından çok kıymetli.Et yerine köfte de tercih edebilirsiniz. .Sadece et yada sadece sebze tüketmek de sağlıklı değil bence. Sofranızda her renk bulunmalı. Her öğün muhakkak yeşil sebze bol salata tüketilmeli. Limon kanı sulandırdığı için dikkatli tüketilmeli.

Pilav yerine bulgur tüketilmeli.Makarna daha az yenmeli. Hamur işi ve tatlı dikkatli tüketilmeli.Tatlı sütlü tatlı tercih edilmeli. Hatta mevsim uygunsa dondurma 1. tercih olmalı.
Meyvenin kısıtı yok. Ama meyve suyu daha çok kilo yapıyor bilesiniz.
Tuz dikkatli kullanılmalı ,çünkü artık vücudunuz su tutmaya ,ödem yapmaya başlıyor. Ödem problemi varsa maden suyu tercih edilmiyor. Ama böyle bir sıkıntınız yoksa günde 2 maden suyu tüketebilirsiniz.
Kafein tüketimine gelince;ben günde 1 bardak çay, 1 fincan kahve içtim sadece.
Gazlı içecekler tüketilmemeli. Ben arada 1 bardağı geçmeyecek kadar içtim. Doktorum bu kadarının zararı dokunmayacağını söyledi.

Bu dönem de kilo artışı normal seviyededir. Ayda 2 kilonun üstünde kilo alıyorsanız dikkat.

Beslenme dışında gezip,spor yapabileceğiniz eksiklerinizi tamamlayacağınız en mutlu hamilelik dönemidir.

III.Trimester;

Geldik son çeyreğe.Heyecanın yaklaştığı dönem. Bol kilolu dönem.Aman dikkat son dönemin her ayında 4 kilo alanları gördüm 4*3 =12 !!!!! Karnınız artık iyice belirginleşti. Dik durduğunuzda ayaklarınızı göremeyeceksiniz. Çok mutlu bir dönem bu. Artık doğsun kucağıma alayım diye sabırsızlanıp beklediğiniz dönem.

Fotoğraf çekimi düşünüyorsanız bu dönem çekim için uygun. Son aylar ödem konusunda da dikkatli olalım Tuz u zaten hamilelik boyunca çok tüketmemeniz gerekiyor. Fakat son dönemde tamamen kesmelisiniz. Hiç tuz yemeyen ben bile ayaklarım şiş doğuma gittim benden söylemesi.

Elinizin ,kolunuzun daha ağırlaştığı dönem.Hafif bel ağrıları olabilir. Tabi daha rahat yada daha ağır da geçebilir.

Her dönemde en az 2,5 lt su tüketilmeli.Sizim için olduğu kadar bebeğin kesesinde ki sıvı miktarı içinde gerekli. 

Beslenme uzmanı olmadığımı vurgulayarak sizi bir örnek menü yaptım inceleyin bakalım,

Kahvaltı;

  • 2 dilim tam buğday ekmeği
  • 1 yumurta
  • peynir 
  • süt
  • bol yeşillik (salata domates yeşillik biber)
  • en fazla 10 adet zeytin
Sabah kahvaltılarını çok seven ve alışkanlığı olan bir insan değilim. Fakat güne zinde başlamak ve kaliteli beslenmek adına atlanmayacak bir adım. Ekmek tam buğday ekmeğini hayatınızın her döneminde yemelisiniz. Çünkü beyaz ekmek şeker demek.Şeker demek hastalık demek.Beyaz ekmeği bende çok bayılarak yiyiyorum ama yenmemesi hele çocuklara hiç yedirilmemesi gereken bir şey. Peynir olarak  çökelek de inanılmaz kalsiyum var. Seviyorsanız bol bol yemenizi öneririm. Yok yiyemiyorsanız yağsız beyaz peynir olabilir. Kaşar peyniri yağlı olduğu için kalsiyum açısından da daha az faydalı olduğunu söylemek isterim.

Yumurta çok faydalı. Etten daha kaliteli protein içerdiğini söylüyorlar. sahanda olacaksa az tereyağlı. Ama haşlanmış daha sağlıklı. Yumurtanın beyazı sırf protein içerir. Alerji riski olduğu için yumurtanın kontrollü yenmesi gerekir unutmayın.

Ben sütü çok severim fakat hamileliğimde hiç kanım almadı. Eğer sizde kokusundan dolayı (bana kokuyordu)  yada herhangi bir nedenle içemezseniz laktozsuz yada lıght süt deneyebilirsiniz. Onlar daha hafif ve kokusuz oluyor. Ben bol bol meyveli süt  tercih ettim. Paketli satılanlardan doktorum zararı olmadığını söylemişti. Fakat meyveli sütler kilo yapıyor söyleyeyim.

Zeytin de azot olduğu için dikkatli tüketilmeli. Ama tüketilmeli. Yeşillik ise bol bol yiyebiliriniz. Biber vitamin ve kalsiyum açısından çok zengindir. Salatalık vücudun nem dengesini korur. E vitamini içerir.

Ara;
  • bir bardak ayran yada kefir
  • meyve yada
  • badem,fındık,kuru meyveler,fıstık da olabilir fakat fıstık ve antep fıstığının yağ oranı daha yüksektir unutmayın
  • ceviz
  • yoğurt

Öğle;
  • 1 tabak sebze yemeği 
  • 1 tabak bulgur
  • yoğurt yada mevsim salata
  • çok istenirse sütlü tatlı
  • turşu  Turşu sodyum ve potasyum bakımından zengindir. İştahı arttırır. Fakat tuz oranı yüksek olduğundan son aylar dikkatli tüketilmeli.
Ben etten ziyade sebzeyi daha rahat tüketebildim. Et bana kokuyordu. aburcuburdan uzak durdum. Ama tatlıdan uzak duramadım.

Ara;
  • bir bardak ayran yada kefir
  • meyve yada
  • badem,fındık,kuru meyveler,fıstık da olabilir fakat fıstık ve antep fıstığının yağ oranı daha yüksektir unutmayın
  • ceviz
  • yoğurt
Akşam;
  • balık yada kırmızı et yada köfte
  • az makarna
  • bol salata
  • yoğurt
Tabi akşam ve öğle tam tersi de olabilir. Yani şuna dikkat etmeli öğlen sebze ise akşam et yada tahıl. Yada tersi öğle balık akşam sebze gibi. önemli olan sağlık için her renkten biraz yemek. Ve tabi ki doktorumuzla beraber hareket etmek.Ben balık yada eti daha çok akşam tercih ettim.Gündüz sebze yada tahıl yedim.Kızartmadan da uzak durmak lazım ama ben yedim.

Ben 67 kilo ile hamile kaldım. Toplamda 12 kilo planladık doktorumla fakat ben 18 kilo aldım. doğumdan çıktığımda 9 kilom gitmişti. Kalan kiloyu maalesef 1 yıl sonra çalışmaya başlayınca verebildim.

Burada yazılanlar benim okuduklarım ve doktorumla beraber uyguladıklarım. Tabi ki de önce doktorunuza danışın.

Keyifli okumalar dilerim....












Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Hoşgeldin 34 yaşım...

Grinin Elli Tonu ve serisi -Fifty Shades of Grey

Ederlezi...