Çocuklarda Tuvalet Eğitimi

Geçen yaz Nisan 1,5 yaşındayken çocuk doktorumuza tuvalet eğitimine ne zaman başlamalıyım demiştim. O an kendimi hiç başlamaya uygun hissetmiyordum,yorgundum ve altından kalkabileceğimi sanmıyordum.

Doktorumuz tuvalet eğitimi diye bir şeyin olmadığını zamanı gelince nasıl yürüdüyse, konuştuysa bunun da kendiliğinden olacağını söylemişti bana. Sakın çocuğun yanında sürekli tekrarlayıp üstüne de düşmeyin demişti. Bilhassa çocuğun yanında konuşmamızı dahi istemedi.
Sadece bana söylediği çocukların kaslarının 2-2,5 yaş aralığında geliştiği ve anca bu dönemde çocukların tuvaletini tutabileceğini ekledi. Tabi tüm çocuklarda bu gelişim farklılık göstermekle birlikte yaygın ve bilimsel olan 2-2,5 yaştı.


Biraz rahatladım çünkü dediğim gibi kendimi hazır hissetmiyordum. Nisanın da çok hazır olduğunu düşünmüyordum. Sabah uyandığında bezi hala dolu uyanıyordu. Ve bu konuyu bir sonraki seneye devredip kapattık. 

Ve bu sene zamanı geldiğini düşündüm. Çünkü Nisan artık 31 aylık olmuştu. Tam 2,5 yaşında başlamadım çünkü havalar tam ısınmamıştı. Hem illa 2,5 yada 2 olacak diye bir kural yok . O yüzden sizde illa bu yaşta olacak diye diretmeyin. Başta da konuştuğumuz gibi her çocuğun gelişim evresi farklıdır.Ve her çocuk kendi kitabını yazar.

Biz tam 2 aydır bez kullanmıyoruz. Süreç ise beni neredeyse hiç zorlamadı. ben çalıştığım için aslında bez çıkarmayı annem başlattı. Her gün gündüzleri bezini çıkartmış ,Nisan bazen çıkarmak istemedi bazen de bağlamak istemedi.10 gün boyunca böyle devam ettik. Geceleri ise Nisan uyuyunca bağlayıp ,sabah uyanmadan çıkarıyordum bezini. Ama hep böyle olmadı tabi bazı günler gece yatarken yine bezini taktığımı gördü.

Bazı arkadaşlarım bezi çıkarmadan önce en sızdıran bezden alıp çocuğun rahatsız olmasını bekleyip kendi kendine bezi reddetmesine izin verdi güzel bir yöntem olabilir. Hatta  başarıyla uygulayan arkadaşlarım da oldu. Ben bu yöntemi uygulamadım.Dediğim gibi 10 gün boyunca bir bez bağladım bir bağlamadım. Ama o dönemde Nisan tuvaletini sürekli onun için aldığımız fischer price in küçük tuvaletine yapmaya başladı.
Külot giymekte onda büyüme hissi uyandırdı oda hoşuna gitti. Ben de rahat ettim tabi. Kazalar olmadı mı tabi ki oldu ama çok değil. Nisan sürece çok kolay uyum sağlamıştı.
da sonrasında gece tamamen bezi çıkardım. Yani bez yok oldu.Gene bir iki kaza atlattık ama ...Gece yatmadan önce sıvı vermemeye ne kadar dikkat edeyim desemde Nisan küçük bir bardak su içmeden uyumuyor maalesef. 

Bazı arkadaşlarım gece bezi çıkarttığında ya belli aralıklarla yada belli saat başlarında çocuğu kaldırıp tuvalete götürdüklerini söyledi.Ben bu yöntemi de denemedim. Çünkü Nisan uykusu bölününce hiç te sakin kalamıyor ve huysuzlaşıyor. Şimdi gece tuvaleti geliyorsa kendi uyanıp söylüyor. Ve hemen koşa koşa tuvalete gidip ,sonra yatağına dönüyor ve mışıl mışıl uyuyor. 

Yani anlayacağınız ben hiç zorlanmadım desem yeridir. Dışarıda yada yolculuk sırasında ne yaparım diye düşünüyordum ama şanslıyım ki Nisan tuvalet bulana kadar çok rahat sabrediyor. 

Okuduğum makale ve kitaplarda çocuk ve annenin aynı anda hazır hissetmesinin çok önemli olduğu,çocuk bez çıkarmaya direniyorsa üstüne gidilmeden  diğer ay tekrar denenmesi gerektiğini söylüyorlar.
Birde tuvalalete alıştırdığınız dönemin stressiz bir dönem olması gerektiği kanısına uzmanlar. Okula başlama,kardeşin doğması,ev değişikliği,uzun yolculuklar,uzun süreli mekan değişikliği yada evde yaşanan boşanma vs. gibi çocukları etkileyebilecek olayların olmadığı dönem  tuvalet alışkanlığı edinilmesi için uygun dönemler. Aklınızda olsun.

Sabahları uyandığında bezinin boş olması çocuğun hazır olduğunu gösteren en önemli kriter. Birde çocuklar diğer çocuklardan gördüklerini daha kolay uyguluyorlar. Kıyaslama olarak değil ama örnek olarak arkadaşının tuvalete oturup,artık bez takmayıp külot giydiğini isterse onun da yapabileceğini söylemek işinizi kolaylaştırır. Sakın ha bak filanca ne güzel yapıyor sen hala yapamadın gibi yada oluşan kazalarda ne yaptın deyip bağırarak kızarak bir şeyler uygulamaya çalışmayın sevgili anneler çocuklarımız canımız. Sabırlı olup güzelce doğruyu öğretmekse bizim işimiz.
Umarım sizinde bez atma serüveniniz bizimki kadar kolay olur.

Bu yazdıklarım hakkında hiçbir akademik bilgim olmadığını hatırlatmak isterim. Doktor yada eğitmen değilim sadece annelik serüvenimi sizinle paylaşıyorum. En doğru cevabı doktorunuz yada danışmanınız verecektir.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Hoşgeldin 34 yaşım...

Grinin Elli Tonu ve serisi -Fifty Shades of Grey

Ederlezi...